Co robić aby nie dać się wypaleniu
21580
post-template-default,single,single-post,postid-21580,single-format-standard,cookies-not-set,stockholm-core-1.1,select-theme-ver-5.3,ajax_fade,page_not_loaded,vertical_menu_enabled,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive
Title Image

Co robić aby nie dać się wypaleniu

Co robić aby nie dać się wypaleniu

Pierwszym krokiem do zmiany jest świadomość istnienia zjawiska wypalenia zawodowego i tego co się z nim dla Ciebie wiążę. Chcę abyś wiedział/wiedziała, że skutki wypalenia odczuwasz w innych obszarach swojego życia, dlatego nie wolno Ci ich bagatelizować.

Dziś przybliżę Ci w formie wskazówek i w telegraficznym skrócie co zrobić aby kryzys wypalenia zawodowego nie rządził Twoim życiem.

Co możesz zrobić abyś miał/miała pod kontrolą wypalenie zawodowe?

Zacznij od zadania sobie pytań:

Czy stres jaki odczuwam dezorganizuje moją pracę?

Co mnie najbardziej stresuje?

Jak reaguję na stres w pracy?

Jak się wtedy zachowuję?

Czy i jak wyjaśniam sytuacje problemowe?

W jaki inny sposób mogę zareagować na sytuacje stresowe?

Zadbaj abyś:

– zauważał/zauważała każdy swój sukces

– wyznaczał/wyznaczała sobie realistyczne a zarazem inspirujące cele tak abyś mógł/mogła mierzyć swoje postępy przybliżające Cię do realizacji wyznaczonego celu

– wyznaczył/wyznaczyła sobie granice pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym

– pamiętał/pamiętała o urlopie i wypoczynku bez telefonu i komputera

– spał/spała 7-8 godzin na dobę

– wyznaczał/wyznaczała sobie przerwy w pracy, nawet 10 minutowe

– skoncentrował/skoncentrował się w danym momencie na jednym zadaniu, na zadaniu a nie na zadaniach, to ważna różnica dla Twojego dobrego samopoczucia

– pielęgnował/pielęgnowała swoje zainteresowania poza pracą

– sięgał/sięgała po wsparcie innych

– utrzymywał/utrzymywała relacje z innymi

– był/była asertywny/asertywna i zainteresowany/zainteresowana opinią innych na temat swojego zachowania, funkcjonowania na co dzień, bo inni mogą zauważyć coś co Tobie umyka

– pamiętał/pamiętała, że zasoby energii są ograniczone i trzeba je na bieżąco odnawiać

upewniał/upewniała się, że to co robisz sprawia Ci dalej przyjemność

– znalazł/znalazła skuteczne dla siebie metody radzenia sobie ze stresem

Gdy wypalenie już Ci towarzyszy zastanów się jakie objawy za tym stoją. Czy apatia, zmęczenie fizyczne, wycofanie, depresja, złość, brak zainteresowania pracą, zniechęcenie?

Jeżeli towarzyszą Ci dwa pierwsze objawy oznaczać to może, że masz zbyt wiele obowiązków a praca nie daje Ci już satysfakcji.

Kolejne dwa powodują, że  odczuwasz w swojej pracy ciągłe niepowodzenia, brak poczucia bezpieczeństwa i kontroli.

Złość pojawia się gdy  nie realizujesz tego co jest dla Ciebie ważne, gdy nadmiernie rywalizujesz z innymi, odczuwasz bezradność i bezsilność.

Dwa ostatnie świadczą o tym, że nie widzisz możliwości awansu, podnoszenia własnych kwalifikacji, odczuwasz rutynę i monotonię.

Co możesz z tym zrobić?

W przypadku stanu apatii i zmęczenia fizycznego – relaksuj się, rozmawiaj szczerze z innymi, odpoczywaj, dobrze się odżywiaj, postępuj asertywnie, sięgaj po aktywność fizyczną i zainteresowania.

W przypadku odczuwanego wycofania, depresji – komunikuj swoje potrzeby i je realizuj, stawiaj granice, spotykaj się z innymi.

Gdy dopadła Cię złość – sięgaj po aktywności, podnoś swoje kwalifikacje, rozładuj skumulowane w sobie napięcie.

Jeśli czujesz zniechęcenie i brak zainteresowania pracą – podejmuj nowe wyzwania, zadbaj o swój rozwój osobisty i rozwój swojej kreatywności.

Mam nadzieję, że widzisz, iż jest wiele rzeczy, które możesz zrobić. Możesz zadziałać na wielu płaszczyznach i zrób to. Najgorsze co możesz zrobić, to nie zrobić niczego. Pamiętaj o tym. Pamiętaj też, że bez Twojego przyzwolenia nikt nie sprawi, że poczujesz się gorzej.

Ja, gdy czułam, że zaraz eksploduję intuicyjnie weszłam na ścieżkę dokształcania się i własnego rozwoju. Rozpoczęłam serie kursów, warsztatów i jestem sobie za to wdzięczna. Odczuwałam złość i zniechęcenie. To na szczęście minęło. Minęło, bo działałam.

Wiem, że czasem jest trudno znaleźć w sobie siłę i motywację a później konsekwencję i wytrwałość. Jest to jednak możliwe. Jeżeli czujesz, że potrzebujesz wsparcia, zaproponuj mi abym na drodze do sukcesu wsparła właśnie Ciebie.

Pamiętaj też, że wiem co właśnie przeżywasz. Dzięki swoim doświadczeniom mogę Ci powiedzieć, że zmiana stanu, w którym jesteś jest łatwa. Potrzebna jest Twoja chęć i aktywność. Wierz mi to niewielka inwestycja w odniesieniu do korzyści, które odczuwasz przez resztę lat swojego życia.

I jeszcze jedno. Gdy jesteś pracodawcą lub osobą zarządzająca, mającą wpływ na swoich współpracowników:

– podejdź do innych tak jak sam/sama chciałbyś/chciałabyś być traktowany/traktowana przez swojego szefa, przełożonego.

– zwracaj uwagę na to czy obowiązki jakie zlecasz swoim współpracownikom są adekwatne do ich kompetencji i możliwości.

– zadbaj o rozwój swoich współpracowników i oczywiście nie zapominaj o własnym.

– organizuj szkolenia będące odpowiedzią na zgłaszane zapotrzebowanie przez Twoich współpracowników.

– dostosuj wynagrodzenia do wykonywanych obowiązków i doświadczenia.

– udzielaj informacji zwrotnych co do wykonywanej pracy ale bez własnej oceny, podejdź do zadania obiektywnie i rzetelnie, skup się na faktach.